Niezależnie od tego, czy mieszkasz w Polsce, czy poza jej granicami, jeśli prowadzisz interesy nad Wisłą, w czasach cyfryzacji potrzebujesz rozwiązania, które pozwala potwierdzać Twoją tożsamość na odległość. Taką możliwość daje podpis elektroniczny, który pozwoli podpisywać firmowe dokumenty, wysyłane do polskich urzędów. Jak uzyskać e-podpis, będąc obywatelem innego kraju niż Polska? Dzisiaj wszystko w temacie: podpis elektroniczny dla cudzoziemca.

Podpis elektroniczny dla cudzoziemca – dlaczego jest potrzebny?

Od 1 października 2018 roku przedsiębiorcy są zobligowani do składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej. Sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności – zgodnie z ustawą o rachunkowości – musi być podpisane przez wszystkie osoby reprezentujące zarząd. To oznacza, że każdy z członków musi posiadać podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

Ustawa nie nakłada obowiązku posiadania numeru PESEL przez osoby, które zobowiązane są do podpisania e-dokumentów. Obcokrajowiec, który chce uzyskać podpis elektroniczny, dający mu możliwość podpisywania dokumentów finansowych w Polsce, ma zatem dwie możliwości. 

Podpis kwalifikowany dla obcokrajowca – z profilem ePUAP

Pierwsza z możliwości to podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Profil zaufany ePUAP to zestaw danych przypisanych do konkretnej osoby, które pozwalają na jej uwierzytelnienie w usługach oferowanych przez administrację publiczną w Polsce.

Aby wyrobić podpis elektroniczny dla cudzoziemca należy:

  1. uzyskać numer PESEL,
  2. wysłać wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego,
  3. osobiście złożyć  podpis w związku ze złożonym wnioskiem o zarejestrowanie podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP.

Podpis elektroniczny dla cudzoziemca – konieczny PESEL 

Uzyskanie podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP przez cudzoziemca musi być poprzedzone nadaniem numeru PESEL. Nie jest to procedura skomplikowana ani kosztowna, wymaga jednak zgromadzenia wszystkich dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku. 

Decydując się na podpis ePUAP, musisz więc liczyć się z koniecznością uzyskania unikatowego jedenastocyfrowego symbolu numerycznego. To dodatkowa, lecz niezbędna procedura, wydłużająca proces uzyskania dostępu do Profilu Zaufanego.

W eSIGN pomagamy w wydaniu numeru PESEL dla osób z Polski, jak i zagranicy – w tym celu również zapraszamy do kontaktu z nami.

E-podpis bez PESEL 

Istnieje również możliwość uzyskania Profilu Zaufanego przez obcokrajowca bez numeru PESEL. Wówczas konieczne jest uwierzytelnienie tożsamości za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego.

Jednakże podpis kwalifikowany sam w sobie zapewnia możliwość podpisywania dokumentów oraz wachlarz wielu innych możliwości wykorzystania. Dlatego w celu bezproblemowego składania e-sprawozdań finansowych rekomendujemy od razu wyrobienie podpisu kwalifikowanego, zamiast ePUAP. Pobierz darmowy ebook, aby poznać wszystkie zastosowania podpisu kwalifikowanego.

Kwalifikowany podpis elektroniczny dla obcokrajowca bez PESEL – jak przebiega procedura?

Proces wyrobienia podpisu kwalifikowanego dla obcokrajowca, który nie posiada numeru PESEL, przebiega analogicznie jak procedura dla obywatela naszego kraju. W takim przypadku niezbędny będzie jednak dowód osobisty państwa pochodzenia wnioskodawcy lub paszport. Po nabyciu certyfikatu kwalifikowanego należy wypełnić wniosek o wydanie podpisu elektronicznego, a następnie zweryfikować swoją tożsamość (na podstawie dowodu osobistego/paszportu) u notariusza (znajdującego się na liście Krajowej Rady Notarialnej, Międzynarodowego Zrzeszenia Notariuszy, Europejskiego Spisu Notariuszy).

Po pomyślnym zweryfikowaniu tożsamości zostaje wydany kwalifikowany podpis elektroniczny dla cudzoziemca. Dzięki temu możliwe staje się podpisywanie e-sprawozdań oraz e-dokumentów, także w sytuacji, gdy jeden lub kilku członków zarządu nie posiada numeru PESEL.

Podpis elektroniczny dla cudzoziemca z eSIGN – krok po kroku 

Jeśli mieszkasz za granicą, ale swoje sprawy biznesowe załatwiasz w Polsce, pomożemy Ci w uzyskaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dzięki temu będziesz mógł pracować zdalnie, załatwiając swoje sprawy bez konieczności odbywania dalekich podróży czy stresujących kontaktów z instytucjami administracji publicznej.

 

  • Podpis Around The World – uzyskanie podpisu elektronicznego dla obcokrajowca w dowolnym miejscu na świecie

  1. Zadzwoń do eSIGN i wybierz rodzaj usługi
  2. W opcji “Around The World” dotrzemy do Ciebie w dowolne miejsce na całym świecie
  3. Aktywujemy podpis od razu, w Twoim biurze lub domu
  4. Przeprowadzimy szkolenie z obsługi e-podpisu
  5. Gwarantujemy również telefoniczne wsparcie na czas trwania ważności podpisu.
  • Zdalna aktywacja w 7-10 dni – certyfikat kwalifikowany dla obcokrajowca

  1. Zadzwoń do eSIGN i wybierz rodzaj usługi
  2. Potwierdź swoją tożsamość u notariusza
  3. Skorzystaj ze zdalnego wsparcia naszych opiekunów, którzy pomogą Ci zainstalować podpis i  zacząć z niego korzystać
  4. Również w tym wariancie otrzymujesz gwarancję telefonicznej obsługi technicznej na czas trwania ważności podpisu. 

W obu przypadkach podstawą aktywacji jest paszport lub dowód osobisty. Po wydaniu kwalifikowanego podpisu elektronicznego możesz podpisywać elektronicznie sprawozdania oraz dokumenty finansowe w Polsce, bez konieczności przebywania na jej terenie.

Prowadź biznes ponad granicami z kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Aktywacja i wydanie podpisu poza granicami Polski wymaga niekonwencjonalnego podejścia, dlatego nasza obsługa wykracza poza konwencje. Wszystko po to, żeby dostarczyć Ci narzędzie, które pozwala “przekraczać granice”.

Skorzystaj z naszego podpisu elektronicznego i załatwiaj formalności w Polsce, nawet gdy przebywasz za granicą. Podpisuj dokumenty zdalnie z dowolnego miejsca na świecie i dołącz do grona firm, które redukują liczbę papierowych dokumentów,  oszczędzają czas i pieniądze, a do tego stają się nowoczesnymi firmami. 

Wejdź na https://esign.pl/world/ i dołącz do rosnącego grona naszych klientów zagranicznych.