Dziś przez internet założysz firmę, załatwisz sprawę w ZUS-ie, złożysz deklarację podatkową oraz znacznie więcej, a to wszystko bez wychodzenia z domu i męczenia się w długich kolejkach.

Jednak, żeby to było możliwe, wymagane jest potwierdzenie Twojej tożsamości, co możesz uczynić na dwa sposoby. Z użyciem profilu zaufanego lub certyfikowanego e-podpisu. A co lepiej wybrać? Podpis elektroniczny czy ePUAP – co jest lepsze?

Profil zaufany ePUAP

Całkowicie darmowy i pozwala na załatwienie spraw wyłącznie w obrębie ePUAP, co niestety ogranicza się niemal wyłącznie do administracji publicznej.

Z jego pomocą złożysz np. wniosek o niezaleganiu ze składkami w US, czy zarejestrujesz firmę online, ale niestety nie podpiszesz deklaracji i informacji podatkowych oraz nie dokonasz zmian w KRS, jeśli spółka nie była zarejestrowana online.

Co ciekawe, do założenia profilu zaufanego wymagane jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Możesz to zrobić również przez system bankowości internetowej (dostępne w bankach ING, Inteligo, Millennium, Banku Pekao, PKO BP, BZ WBK, mBank), jednak już ta sytuacja jasno pokazuje, które rozwiązanie ma wyższą moc prawną.

Profilem zaufanym nie podpiszesz także wniosków wysyłanych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Podpis elektroniczny a epuap – poznaj różnice

Podpis elektroniczny z certyfikatem

Rozwiązanie płatne, jednak zdecydowanie pozwala na więcej, a pod względem skutków prawnych podpis elektroniczny , jest równy podpisowi własnoręcznemu.

Z podpisem elektronicznym załatwisz nie tylko wszystkie sprawy, które wymieniliśmy wyżej, ale również:

  • łatwo prześlesz raporty dla transakcji powyżej 15 000 euro,
  • złożysz wnioski o dotacje z Unii Europejskiej drogą elektroniczną,
  • wyślesz wnioski rejestrowe i zaktualizujesz informacje w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • złożysz deklaracje i dokumenty do Urzędu Celnego za pomocą aplikacji e-Zefir

… oraz znacznie więcej.

Ogromnym atutem jest bezpieczeństwo. W zestawie z podpisem elektronicznym otrzymujesz niezbędne elementy do jego obsługi oraz imienny certyfikat.

Karta dołączona do zestawu oraz certyfikaty bezpieczeństwa, którymi jest chroniona, gwarantują, że poza ich właścicielem, nikt nie ma dostępu do żadnej kopii danych. Mało tego, dostępu strzeże kod PIN, którego kilkukrotne błędne podanie blokuje kartę i tym samym wyklucza możliwość użycia podpisu elektronicznego.

Inaczej wygląda to w przypadku profilu zaufanego, gdzie sporo zależy od tego, jak dobrze chronimy dostęp do skrzynki pocztowej. Jej przechwycenie niesie ogromne ryzyko utraty danych poufnych, co może mocno zaszkodzi Ci zarówno w sferze prywatnej, jak i Twojej firmie.

Jak zdobyć podpis elektroniczny z certyfikatem?

Chcesz od razu postawić na kompleksowe rozwiązanie, które pozwoli Ci załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu? Skontaktuj się z naszym ekspertem, a chętnie odpowiemy na każde pytanie dotyczące podpisu elektronicznego, jego możliwości oraz pomożemy go wdrożyć.