Wyobraź sobie, że masz załatwić urzędową sprawę, od której zależy, czy Twoje dzieci dostaną coś lepszego, niż suchy chleb na śniadanie. Umiałbyś im spojrzeć w oczy i wytłumaczyć, że kolejny raz jedzą parówki, zamiast porządnego obiadu, bo odpowiednio wcześniej nie złożyłeś wniosku o 500+? W sytuacji, kiedy Twoja płynność finansowa nie jest najlepsza, każda forma pomocy będzie więc na wagę złota.

A może ucieszy Cię wezwanie do zapłaty mandatu z urzędu skarbowego za niezłożoną deklarację roczną? O ile z każdym możesz się dogadać, tak, jeśli trafisz na tę biurokratyczną ścianę, to zapomnij o jakichkolwiek ugodach. Mandaty od naczelnika skarbówki zaczynają się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy – tam nikt nie przejmie się Twoją gorszą sytuacją materialną, bo “przepis to przepis”.

Wiemy, że niektórym na samą myśl o wizycie w urzędzie od razu włos się jeży na głowie, a ciśnienie skacze przynajmniej do 200. Długie kolejki i niezbyt mili urzędnicy — to niestety codzienność w takich miejscach.

Godziny pracy urzędu też nie pomagają. Zazwyczaj pokrywają się z godzinami pracy w większości miejsc pracy. I niby teoretycznie każdy może wziąć wolne, czy wyjść wcześniej, ale praktyka pokazuje, że jest zupełnie inaczej. W wielu firmach pracownik ma niewiele do powiedzenia i wręcz musi błagać szefa, aby ten łaskawie pozwolił na załatwienie swoich spraw. To upokarzające i również ma wpływ na to, że ostatecznie czeka się na ten odpowiedni moment, a terminy składania dokumentów zbliżają się nieubłaganie.

Przypomnij sobie, ile razy w życiu odwlekałeś złożenie ważnych dokumentów na ostatnią chwilę, aby potem gnać przez miasto, prosząc w duchu o to, żeby urząd był jeszcze czynny? Niestety, nie zawsze się to udaje, a brak złożonych dokumentów zazwyczaj ma przykre konsekwencje.

Jeszcze do niedawna niewiele można było z tym zrobić. Każdy się irytował, odwlekał, ale i tak w końcu lądował w kolejce z numerkiem w ręku, spoglądając nerwowo na zegarek.

Co takiego się zmieniło? Nie, urzędy nadal rządzą się swoimi zasadami. Jest jednak pewien sposób, który pozwala załatwić wiele spraw bez konieczności wychodzenia z domu, proszenia o wolne w pracy, czy tracenia nerwów w długich kolejkach — podpis elektroniczny.

Podpis elektroniczny – nie tylko do spraw firmowych

Być może zdarzyło Ci się słyszeć, że podpis elektroniczny przeznaczony jest wyłącznie do załatwienia spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nic bardziej mylnego.

Każdy posiadacz podpisu elektronicznego jest w stanie bez problemu załatwić wiele prywatnych spraw urzędowych całkowicie online.

Tylko pomyśl. Gdy inni przebijają się przez kilometry korków, a potem jeszcze wyczekują w urzędzie na swoją kolej, Ty robisz sobie kawę i za pomocą zaledwie kilku kliknięć wysyłasz niezbędne dokumenty — siedząc w ciepłych kapciach przed komputerem i dziękując w duchu za uwolnienie od urzędniczej katorgi.

Podpis elektroniczny to jednak nie tylko wygoda.

Jakie sprawy urzędowe załatwisz z podpisem elektronicznym?

Dzięki podpisowi elektronicznemu możesz złożyć przez internet wnioski dotyczące takich spraw, jak m.in.:

  • wyprawka+
  • 500+
  • wyrobienie dowodu osobistego
  • wyrobienie prawa jazdy

Zwrot podatku za roczne zeznanie podatkowe również występuje szybciej, jeśli dokumenty są wysłane elektronicznie oraz w możliwie jak najwcześniejszym terminie.

Jak wygląda składanie wniosku o wydanie prawa jazdy z podpisem elektronicznym?

Żeby pokazać Ci, jak łatwo możesz wykorzystać podpis elektroniczny do załatwienia niektórych spraw, posłużymy się przykładem składania wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego.

Proces wygląda następująco:

  1. Wejdź na stronę usługi: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/sprawy-obywatelskie/najczesciej-zalatwiane-sprawy/wnioskowanie-o-wydanie-dowodu-osobistego-2
  2. Wybierz przycisk „Załatw sprawę”.
  3. Zaloguj się na swoje konto na platformie ePUAP.
  4. Wybierz dowolny urząd gminy, w którym złożysz wniosek i później odbierzesz gotowy dowód.
  5. Wypełnij formularz i dołącz zdjęcie.
  6. Podpisz pismo i wyślij formularz.
  7. Po 30 dniach odbierz dowód w Urzędzie. Przy odbiorze okaż aktualny dowód osobisty lub paszport.

To wszystko. Prawda, że proste?

Jak otrzymać swój bezpieczny podpis elektroniczny? Jeśli chcesz zacząć korzystać z takich udogodnień i przestać w końcu tracić czas na bezproduktywne krążenie po urzędach, to koniecznie umów się na bezpłatne konsultacje z naszym specjalistą. Dokładnie wyjaśni Ci wszystkie kwestie związane z wyrobieniem podpisu elektronicznego oraz krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces.