//Elektronizacja zamówień publicznych — jak się przygotować?
  • Elektronizacja zamówień publicznych

Elektronizacja zamówień publicznych — jak się przygotować?

Jako przedsiębiorca na pewno zauważyłeś, że w ostatnich miesiącach sporo się zmienia w pod względem wdrażania śmiałych rozwiązań elektronicznych w polskich urzędach. Przykładem może być, chociażby plik JPK, o którym niedawno pisaliśmy. Jednakże wielkimi krokami nadciąga kolejna i bardzo duża zmiana.

Już 18 października 2018 roku pełną moc prawną zyskuje ustawa, która całkowicie elektronizuje proces zamówień publicznych. To kolejny krok w stronę automatyzacji oraz polepszenia komunikacji pomiędzy zlecającymi a wykonawcami.

Nie jest to zupełna nowość, ponieważ cały proces elektronizacji jest dwuetapowy. Pierwsze wdrożenie ustawy odbyło się 18 kwietnia 2017 roku, aczkolwiek do tej pory działała ona tylko częściowo i dotyczy centralnych zamawiających.

Jak będzie przebiegało wprowadzanie zmian? – najważniejsze daty

Zgodnie z tym, co napisaliśmy wyżej, pierwszy z etapów elektronizacji nastąpił w kwietniu 2017 roku, kiedy to ustawa objęła centralnych zamawiających. Natomiast najważniejszy przełom w kwestii elektronizacji zamówień publicznych nastąpi 18 kwietnia oraz 18 października 2018 roku.

Od kwietnia 2018 będzie obowiązywało składanie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówień (JEDZ) w formie elektronicznej. JEDZ jako formuła nie jest nowa, ale do tej pory składało się je wyłącznie pisemnie. W październiku natomiast nastąpi już absolutna elektronizacja komunikacji i będzie obowiązywała wszystkich zamawiających, bez wyjątków.

Nowe zasady — co musisz wiedzieć?

Nowelizacja ustawy zakłada odrzucenie formy pisemnej komunikacji, na rzecz kanałów elektronicznych. Za takie, na podstawie ustawy z 18 lipca 2002 roku, uważa się faks oraz pocztę elektroniczną.

Ważne jest to, że strona zamawiająca nie będzie miała możliwości dyskryminowania żadnego z wykonawców podczas procesu składania ofert, np. poprzez ograniczenie narzędzi komunikacji do takich, które nie są powszechnie dostępne lub niekompatybilne z powszechnie używanymi rozwiązaniami.

Co konkretnie się zmieni po 18 października 2018?

  • Nastąpi pełna elektronizacja zamówień publicznych.
  • Złożenie oferty oraz niezbędnych wniosków będzie wymagało potwierdzenia poprzez bezpieczny podpis elektroniczny. Jest to obowiązek pod rygorem uznania oferty za nieważną.
  • Każde ogłoszenie ma być publikowane w Biuletynie Zamówień, natomiast w przypadku ogłoszeń powyżej progów UE w Dzienniku Urzędowym UE.
  • Wymiana informacji, jak i sama komunikacja pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami ma odbywać się przy pomocy narzędzi elektronicznych za sprawą profilu nabywcy.
  • W planach jest również wdrożenie platformy e-zamówień.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co dokładnie się zmienia i jak się do tego przygotować, to śmiało skontaktuj się z nami. Nasi eksperci doradzą oraz odpowiedzą na wszystkie pytania dotyczące elektronizacji zamówień publicznych.
Warto zainteresować się tym jak najszybciej, tym bardziej, jeśli temat bezpośrednio dotyczy Ciebie.

Maciej Grendus – 888 969 758, Arek Magdziarz – 570 24 66 24
Zachęcamy także do kontaktu mailowego pod adresem: biuro@esign.pl

2018-03-07T11:26:00+02:00