Korespondencja z urzędami to ważny element codziennej działalności przedsiębiorców. Z myślą o ułatwieniu tego procesu i wprowadzeniu bardziej efektywnych rozwiązań, rząd postanowił wprowadzić e-Doręczenia – czyli usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
W tym artykule zgłębimy szczegóły dotyczące e-Doręczeń, zrozumiejmy, kto musi je posiadać, jak je założyć i kiedy stają się one obowiązkowe dla przedsiębiorców.
E-doręczenia dla przedsiębiorców – najważniejsze informacje
- Każdy przedsiębiorca będzie musiał posiadać skrzynkę do e-doręczeń.
- Termin wdrożenia adresu dla firm zależy od tego kiedy zostały zarejestrowane.
- Ostateczny termin dla firm w CEIDG to 1.10.2026 r.
- Ostateczny termin dla firm w KRS to 1.04.2025 r.
- Każdy przedsiębiorca może założyć skrzynkę do e-doręczeń z pomocą eSIGN.
Czym są e-doręczenia dla przedsiębiorców?
E-Doręczenia to nowoczesny sposób doręczania pism i dokumentów, który ma zastąpić tradycyjne listy polecone. Dzięki e-Doręczeniom przedsiębiorcy mogą wysyłać i odbierać korespondencję elektronicznie, korzystając z wielu zalet tego rozwiązania. Mowa tu więc o elektronicznym odpowiedniku listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, który jest bezpieczny, wygodny i usprawni oficjalną komunikację z urzędami.
Baza adresów elektronicznych (BAE)
To publiczny rejestr prowadzony przez Ministra Cyfryzacji, w którym znajdują się wszystkie adresy do e-Doręczeń podmiotów publicznych oraz obywateli i przedsiębiorców. Wystarczy, że aktywujesz stworzony dla ciebie adres, a wpis do BAE nastąpi automatycznie. Inaczej jest w przypadku adresu założonego u niepublicznego dostawcy – aby został dodany do BAE, konieczny jest wniosek przedsiębiorcy.
Kto musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń?
Obowiązek posiadania skrzynki do e-Doręczeń dotyczy przedsiębiorców zarejestrowanych zarówno w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), jak i w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Ponadto inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, takie jak fundacje czy stowarzyszenia, również muszą posiadać skrzynkę do e-Doręczeń.
Dodatkowo obowiązek korzystania z e-Doręczeń dotyczy również przedstawicieli wszystkich zawodów zaufania publicznego, takich jak adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi czy notariusze.
Jakie są zalety adresu do e-doręczeń?
Adres do doręczeń elektronicznych niesie ze sobą wiele korzyści. E-doręczenia to usługa dzięki, której możesz liczyć na:
- Oszczędność czasu – unikniesz awiza w skrzynce i kolejek na poczcie, listy z urzędu dostaniesz na swoją elektroniczną skrzynkę, a przeczytasz je i odpowiesz na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy komputer, tablet lub telefon z Internetem.
- Wygodną komunikację z urzędem – nie musisz odwiedzać urzędu, aby złożyć dokumenty – w każdej chwili możesz wysłać pismo czy wniosek bezpłatnie ze skrzynki do e-Doręczeń.
- Oszczędność pieniędzy – możesz bezpłatnie korespondować z urzędami, które korzystają z e-Doręczeń.
- Bieżące powiadomienia – będziesz od razu wiedzieć, że przyszła nowa wiadomość i zawsze możesz sprawdzić, jaki jest status Twojej korespondencji.
e-Doręczenia – kto ma obowiązek? Czy musisz zakładać adres dla Firmy z KRS?
Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń?
Założenie skrzynki do e-Doręczeń jest procesem prostym i intuicyjnym, który można zrealizować za pośrednictwem eSIGN. Skontaktuj się z nami, a zrobimy to dla Ciebie.
Kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń?
Termin na wdrożenie e-Doręczeń dla firm zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG lub w KRS. Firmy rejestrujące działalność w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku oraz w KRS od 1 października 2024 roku będą mogły założyć skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji. Firmy zarejestrowane w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku będą miały czas do 1 października 2026 roku na założenie adresu do e-Doręczeń. Natomiast firmy zarejestrowane w KRS do 1 stycznia 2025 roku będą musiały posiadać skrzynki do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Terminy dla firm zarejestrowanych w CEIDG
- przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024 – od 1.10.2026
- przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024, którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu w CEIDG po 30.06.2025 – w momencie składania wniosku o aktualizację wpisu w CEIDG – od 1.07.2025
- przedsiębiorcy rejestrujący się od 1.01.2025 – w momencie rejestracji działalności w CEIDG
Terminy dla firm rejestrowanych w KRS
- przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1.01.2025 – od 1.04.2025
- przedsiębiorcy (spółki) rejestrujący się od 1.01.2025 – od 1.01.2025
Ważne! Od 1 stycznia 2025 wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stanie się elementem wniosku o wpis do KRS. |
Skorzystaj z usługi eSIGN
Masz własną firmę lub planujesz ją założyć? Prędzej czy później będziesz musiał posiadać adres doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Aby założyć skrzynkę do e-doręczeń, możesz skorzystać z usługi eSIGN. W naszej firmie umożliwiamy szybkie i bezpieczne podpisanie niezbędnych dokumentów online. Dzięki nam założysz, ale również nauczysz się zarządzać skrzynką.
Porada eksperta
Warto już teraz rozważyć założenie elektronicznej skrzynki, która umożliwia szybkie i bezpieczne odbieranie korespondencji z urzędów. Co prawda przedsiębiorcy mają jeszcze trochę czasu, ale niedługo będzie krokiem niezbędnym do spełnienia przyszłych wymogów prawnych.
Chcesz dać sobie czas na nauczenie się nowego systemu? Wdróż go już teraz i skorzystaj z naszego profesjonalnego wsparcia technicznego!
E-doręczenia dla przedsiębiorców – podsumowanie
Dzięki e-doręczeniom proces komunikacji z urzędami staje się szybszy, bardziej wygodny i bezpieczniejszy. Dlatego warto być świadomym obowiązku posiadania skrzynki do e-Doręczeń i zadbać o jej założenie w odpowiednim terminie. Pamiętaj, że każdy przedsiębiorca będzie musiał założyć skrzynkę.
Chcesz zlecić/dowiedzieć się więcej?
Napisz do nas na adres biuro@esign.pl i dowiedz się, jak możemy Ci pomóc z cyfryzacją firmy.
Chcesz porozmawiać?
Wolisz porozmawiać telefonicznie? Zadzwoń pod 699 585 770. Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji.