Z dniem 1 lipca 2021 r. w życie weszła ustawa nowelizująca funkcjonowanie KRS. Od tej pory wszystkie wnioski do rejestru przedsiębiorców trzeba będzie składać elektronicznie. Sprawdź, co ulegnie zmianie i jak się do tego przygotować.
Czego się dowiesz:
- Jakich dokumentów dotyczy nowelizacja
- Co się stanie gdy wniosek będzie złożony w postaci papierowej
- Jak to wpłynie na życie przedsiębiorców
- Gdzie korzystać z nowego e-KRS
- Jak korzystać z portalu
Nowy e-KRS – czego dotyczy zmiana?
Z początkiem lipca w życie weszła zmiana określana mianem pełnej cyfryzacji postępowania rejestrowego i prowadzenia akt rejestrowych podmiotów wpisanych do KRS.
Najprościej mówiąc. Wszelkie formalności, a w tym składanie pism, wniosków i sam proces obsługi petenta będzie przebiegał w pełni online.
Jak podkreśla Ministerstwo do rejestracji spółki czy składania wniosku nie trzeba będzie spodziewać się biurokratycznej mitręgi, a przyjaznego systemu, który poprowadzi nas przez cały proces krok po kroku. Jedyne, czego nam trzeba to podpisu elektronicznego.
Jakich dokumentów dotyczy nowelizacja i co się stanie, gdy złożymy wniosek papierowy?
Od teraz katalog e-usług związany z KRS obejmuje obsługę m.in.:
- Wniosków elektronicznych o wpis lub zmianę wpisu do rejestru KRS
- Pism procesowych do sądu rejestrowego
- Dokumentów finansowych do RDF
- Elektronicznych akt rejestrowych
- Informacji o podmiocie wpisanym do KRS
- Elektroniczną korespondencję z sądem rejestrowym
Taki zabieg ma na celu usprawnienie procesowania dokumentów, a przede wszystkim sprawniejszą obsługę petenta, który może złożyć dokument szybko i wygodnie przez internet.
A co z wnioskami papierowymi?
Od teraz każdy taki wniosek złożony do KRS zostanie zwrócony do nadawcy.
Nowy e-KRS i zmiany dla przedsiębiorcy
Jak przekonują eksperci, taki model obsługi petenta niesie ze sobą wiele korzyści.
Oto one:
- Czynność odbywa się automatycznie
- Sądy zaoszczędzą wiele nakładu pracy i przestrzeni w archiwach
- Przedsiębiorcy zaoszczędzą czas
- Nowy model pomoże polskiej gospodarce rozwijać się szybciej
- Praca sądów zdecydowanie się usprawni
- Czas rejestracji spółki skróci się z 6 do nawet 1 miesiąca
- System eKRS poprowadzi przedsiębiorcę krok po kroku po składaniu wniosku
- Koniec papierologii dla przedsiębiorców
- Koniec typowych błędów w wypełnianiu skomplikowanych druków
- Łatwe uzyskiwanie informacji o sprawie sądowej przez internet
- Akta rejestrowe przedsiębiorcy dostępne przez internet
- Proste zakładanie startupów dzięki wdrożeniu Prostej spółki akcyjnej
- Możliwość integracji systemu z rejestrami w UE
Widać, że z punktu widzenia przedsiębiorcy, to znacząca poprawa obsługi klienta, szybsze załatwianie sprawy i mniej problemów oraz nerwów. Jedyne, czego trzeba to aktywny podpis elektroniczny i dostęp do internetu.
Gdzie korzystać z nowego systemu?
Do korzystania z nowego e-KRS służą:
- Portal Rejestrów Sądowych- https://prs.ms.gov.pl
- Repozytorium Akt Rejestrowych – https://rar.ms.gov.pl
Sprawdź możliwości eSIGN
Coraz powszechniejsza cyfryzacja sprzyja automatyzacji wielu typowych dla prowadzenia przedsiębiorstw czynności. Oznacza to większą oszczędność czasu oraz pieniędzy.
Chcesz usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa? Potrzebujesz e-podpisu do obsługi nowego systemu eKRS? Sprawdź możliwości i udogodnienia podpisu elektronicznego eSIGN.