W związku z wybuchem epidemii i narzuconymi przez państwo ograniczeniami wielu z nas wykonuje obecnie swoją pracę z domu. Niektórzy doskonale odnaleźli się w tej trudnej sytuacji i z powodzeniem łączą obowiązki domowe i zawodowe. Dla innych przymusowy home office to udręka i stres. Wynika to głównie z konieczności błyskawicznego odnalezienia się w nowej roli i godzenia spraw prywatnych oraz pracowniczych. Co więc zrobić, by być wydajniejszym? Jak podnieść efektywność pracy zdalnej?
Jak zwiększyć efektywność pracy zdalnej i nie zwariować? Radzą #ZdalniDoWszystkiego
Praca zdalna, aby być efektywną i nie generować dodatkowych stresów, musi być przemyślana i dobrze zorganizowana. Tym bardziej że wiele wskazuje na to, iż ten typ aktywności zawodowej będzie naszą codziennością przez najbliższe tygodnie, a może i dłużej.
Poznaj podstawowe zasady, dzięki którym praca z domu będzie przebiegała sprawnie, a przełożeni i klienci na pewno docenią Twoje zaangażowanie i produktywność. Poniższe 10 zasad świetnie sprawdza się wśród naszego zespołu #ZdalniDoWszystkiego.
1. Zorganizuj domowe biuro
Chociaż wizja wykonywania obowiązków zawodowych z poziomu łóżka, najlepiej w piżamie, wydaje się w pierwszym momencie bardzo kusząca, lepiej o niej zapomnij. Stwórz sobie wygodną i przyjazną przestrzeń do działania, najlepiej w osobnym pokoju. Jeśli nie masz takiej możliwości, zorganizuj swój własny kąt we wspólnym pomieszczeniu. Biurko czy stół, ergonomiczne krzesło oraz odpowiednie oświetlenie to podstawa home office. Zadbaj również o to, aby mieć pod ręką wszystkie potrzebne sprzęty i materiały. Pilnuj porządku, bo bałagan sprzyja szybszemu męczeniu się.
2. Ustal ramy czasowe
Przestrzegaj godzin pracy, najlepiej takich, jakie obowiązują Cię na co dzień. To, że pracujesz zdalnie, nie oznacza, że musisz być dostępny/a 24 h/dobę. Dbanie o 8-godzinny dzień pracy pozwoli Ci zachować efektywność pracy w czasie przeznaczonym na działanie, umożliwi realizację obowiązków domowych i co niemniej ważne – pozwoli się zrelaksować po wykonaniu wszystkich zadań.
3. Zaplanuj dzień
Tworzenie planu dnia to dobry nawyk, a w czasie przymusowej pracy z domu – konieczność. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, home office sprzyja siedzeniu po godzinach i nadrabianiu zaległości po nocach. W przestrzeni domowej, bez szefa zerkającego przez ramię, łatwo o rozkojarzenie i uleganie bodźcom płynącym z otoczenia. Narzucenie sobie dyscypliny w postaci harmonogramu dnia ułatwi Ci wykonywanie kolejnych zadań i zapobiegnie marnowaniu czasu. Pracując w trybie zdalnym, możesz nastawić się na efekt i zaoszczędzić wiele godzin w ciągu tygodnia – wykorzystaj tę możliwość.
4. Przedstaw zasady domownikom
Twoi bliscy mogą mieć początkowo problem z akceptacją nowej sytuacji, w której zawodowe obowiązki wykonujesz z domowego biura. Dlatego tak ważne jest wyznaczenie czasu pracy, wskazanie godzin, w których jesteś niedostępny/a oraz przerw, kiedy możesz zaangażować się w sprawy rodzinne. Bądź asertywny/a i uświadom otoczeniu, że za niewykonanie wyznaczonych zadań grożą Ci takie same konsekwencje, jak wówczas, gdy pracujesz w biurze.
5. Bądź w kontakcie z innymi
Praca zdalna to nie powód, aby rezygnować z budowania relacji ze współpracownikami. Na co dzień są one przecież ważnym elementem Twojej zawodowej aktywności. Rozmowa telefoniczna czy wideokonferencja z kolegami z biura pozwoli Ci poczuć przynależność do zespołu; może być również okazją do wymiany informacji na bieżące tematy czy po prostu… branżowych ploteczek.
6. Unikaj zbędnych bodźców
Pracując w domowych pieleszach, zdecydowanie łatwiej ulec rozmaitym “rozpraszaczom”. Narzuć sobie dyscyplinę, pilnuj ustalonego planu dnia i… trzymaj się z dala od mediów społecznościowych. Nagrodą za samodyscyplinę będzie nie tylko wysoka efektywność pracy, ale przede wszystkim czas, który będziesz mógł/mogła przeznaczyć na przyjemności, odpoczynek lub samorozwój.
7. Korzystaj z aplikacji i narzędzi online
W internecie znajdziesz wiele, często darmowych, aplikacji i programów, które pomogą Ci lepiej zorganizować pracę. Warto z nich korzystać, również po to, aby usprawnić komunikację ze współpracownikami i klientami. Zdecydowanie łatwiej i szybciej dogadasz szczegóły projektu, rozmawiając online, niż przerzucając się kolejnymi mailami. Pamiętaj o tym, aby zapewnić sobie i Twoim pracownikom możliwość zdalnego podpisywania dokumentów. Pomoże Ci w tym kwalifikowany podpis elektroniczny.
8. Rób sobie przerwy
Pracując z domu, również masz prawo do przerw. Korzystaj z nich, aby odejść od komputera, rozprostować kości, zaczerpnąć tchu na balkonie lub podczas krótkiego spaceru. Myślisz, że to strata czasu? Nic bardziej mylnego. Krótkie, regularne odpoczynki sprzyjają Twojej produktywności. Być może 10-15 minutowa drzemka pozwoli Ci rozpocząć kolejny etap pracy z nową energią i świeżą głową.
9. Pamiętaj o zdrowym odżywianiu
Zadbaj o regularne posiłki i przekąski. Twój mózg zużywa mnóstwo kalorii! Miej również pod ręką wodę, zieloną herbatę lub inny zdrowy napój. Nie trzeba Ci chyba przypominać, że jedzenie przed ekranem to kiepski pomysł, prawda? Jedz w spokoju, z dala od telefonu i komputera, starając się wykorzystać ten moment na wyciszenie i relaks.
10. Zadbaj o ciało
W obecnej sytuacji to niezwykle trudne, ale korzystaj z każdej okazji, aby się nieco rozruszać. W sieci znajdziesz wiele tutoriali o ćwiczeniach, jakie możesz wykonać za biurkiem lub na niewielkiej przestrzeni. Długotrwałe przesiadywanie przed ekranem komputera fatalnie wpływa na naszą kondycję, również psychiczną. Dlatego w tych niełatwych czasach szukaj pomysłów na to, aby poczuć się dobrze w swojej skórze i nie wypaść z formy.
Narzędzia do pracy zdalnej zostaną z Tobą na zawsze
W ostatnich tygodniach wielu z nas miało okazję się przekonać, że praca z domu jest bardzo wymagająca. Bo chociaż oszczędzamy czas i pieniądze, nie musząc dojeżdżać do biura, to czyha na nas wiele pułapek, z których wcześniej nie zdawaliśmy sobie nawet sprawy.
Warto jednak konstruktywnie wykorzystać lockout i zdobyć cenne doświadczenie pracy w trybie zdalnym, bo pozwala on zyskać wiele czasu i pieniędzy, które można przeznaczyć na inne aktywności.
Jeżeli nie używałeś wcześniej narzędzi do pracy zdalnej, to teraz jest dobry moment, aby się z nimi zapoznać. Zacznij od kwalifikowanego podpisu elektronicznego: https://esign.pl/podpis-elektroniczny/