Z dniem 1 lipca 2021 r. w życie weszła ustawa nowelizująca funkcjonowanie KRS. Od tej pory wszystkie wnioski do rejestru przedsiębiorców trzeba będzie składać elektronicznie. Sprawdź, co ulegnie zmianie i jak się do tego przygotować.

Czego się dowiesz:

  • Jakich dokumentów dotyczy nowelizacja
  • Co się stanie gdy wniosek będzie złożony w postaci papierowej
  • Jak to wpłynie na życie przedsiębiorców
  • Gdzie korzystać z nowego e-KRS
  • Jak korzystać z portalu

Nowy e-KRS – czego dotyczy zmiana?

Z początkiem lipca w życie weszła zmiana określana mianem pełnej cyfryzacji postępowania rejestrowego i prowadzenia akt rejestrowych podmiotów wpisanych do KRS.

Najprościej mówiąc. Wszelkie formalności, a w tym składanie pism, wniosków i sam proces obsługi petenta będzie przebiegał w pełni online.

Jak podkreśla Ministerstwo do rejestracji spółki czy składania wniosku nie trzeba będzie spodziewać się biurokratycznej mitręgi, a przyjaznego systemu, który poprowadzi nas przez cały proces krok po kroku. Jedyne, czego nam trzeba to podpisu elektronicznego.
Jakich dokumentów dotyczy nowelizacja i co się stanie, gdy złożymy wniosek papierowy?

Od teraz katalog e-usług związany z KRS obejmuje obsługę m.in.:

  • Wniosków elektronicznych o wpis lub zmianę wpisu do rejestru KRS
  • Pism procesowych do sądu rejestrowego
  • Dokumentów finansowych do RDF
  • Elektronicznych akt rejestrowych
  • Informacji o podmiocie wpisanym do KRS
  • Elektroniczną korespondencję z sądem rejestrowym

Taki zabieg ma na celu usprawnienie procesowania dokumentów, a przede wszystkim sprawniejszą obsługę petenta, który może złożyć dokument szybko i wygodnie przez internet.

A co z wnioskami papierowymi?

Od teraz każdy taki wniosek złożony do KRS zostanie zwrócony do nadawcy.

Nowy e-KRS i zmiany dla przedsiębiorcy

Jak przekonują eksperci, taki model obsługi petenta niesie ze sobą wiele korzyści.
Oto one:

  • Czynność odbywa się automatycznie
  • Sądy zaoszczędzą wiele nakładu pracy i przestrzeni w archiwach
  • Przedsiębiorcy zaoszczędzą czas
  • Nowy model pomoże polskiej gospodarce rozwijać się szybciej
  • Praca sądów zdecydowanie się usprawni
  • Czas rejestracji spółki skróci się z 6 do nawet 1 miesiąca
  • System eKRS poprowadzi przedsiębiorcę krok po kroku po składaniu wniosku
  • Koniec papierologii dla przedsiębiorców
  • Koniec typowych błędów w wypełnianiu skomplikowanych druków
  • Łatwe uzyskiwanie informacji o sprawie sądowej przez internet
  • Akta rejestrowe przedsiębiorcy dostępne przez internet
  • Proste zakładanie startupów dzięki wdrożeniu Prostej spółki akcyjnej
  • Możliwość integracji systemu z rejestrami w UE

Widać, że z punktu widzenia przedsiębiorcy, to znacząca poprawa obsługi klienta, szybsze załatwianie sprawy i mniej problemów oraz nerwów. Jedyne, czego trzeba to aktywny podpis elektroniczny i dostęp do internetu.

Gdzie korzystać z nowego systemu?

Do korzystania z nowego e-KRS służą:

  • Portal Rejestrów Sądowych- https://prs.ms.gov.pl
  • Repozytorium Akt Rejestrowych – https://rar.ms.gov.pl

Sprawdź możliwości eSIGN

Coraz powszechniejsza cyfryzacja sprzyja automatyzacji wielu typowych dla prowadzenia przedsiębiorstw czynności. Oznacza to większą oszczędność czasu oraz pieniędzy.
Chcesz usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa? Potrzebujesz e-podpisu do obsługi nowego systemu eKRS? Sprawdź możliwości i udogodnienia podpisu elektronicznego eSIGN.