Od kilku tygodni cały świat walczy z pandemią koronawirusa. Również w naszym kraju podejmowane są radykalne działania, które mają ocalić ludzkie życie oraz zapobiec katastrofie w służbie zdrowia. Niestety, wiele z narzuconych społeczeństwu rozwiązań katastrofalnie wypłynęło na gospodarkę, a zwłaszcza kondycję małych i średnich firm. 

Pomimo ogromnych trudności, z jakimi muszą się obecnie borykać właściciele mniejszych i większych biznesów, nie jest to czas na załamywanie rąk. Wręcz przeciwnie – dzięki własnej przedsiębiorczości i otwarciu się na nowe metody pracy, można wyjść z obecnego kryzysu obronną ręką. Jak? W dzisiejszym wpisie przedstawimy Ci kilka inspirujących pomysłów. 

Otwarcie na zmiany uratuje Twój biznes

Trwająca od kilku tygodni pandemia koronawirusa bezpowrotnie zmieniła naszą rzeczywistość. Z dnia na dzień musieliśmy dostosować się  do nowych reguł, pogodzić z ograniczeniami i zrezygnować z dotychczasowej aktywności zarówno w obszarze życia prywatnego jak i zawodowego. Z tego powodu wielu właścicieli firm zaczęło szukać rozwiązań, które pozwolą im w dobie koronawirusa sprawniej zarządzać pracą swoich podwładnych i pomimo utrudnień realizować założone cele. 

Prowadzisz własną firmę? A może zarządzasz zespołem i realizujesz projekty?  Pomimo niepewności panującej obecnie na rynku możesz zdecydować się na kilka kroków, dzięki którym nie tylko utrzymasz swój biznes, ale i przyczynisz się do jego rozwoju w przyszłości. 

1. Przejdź w tryb pracy zdalnej 

Z powodu pandemii od kilku tygodni większość z nas wykonuje swoje obowiązki zawodowe z domu. Na szczęście w wielu branżach praca online może być równie efektywna co praca z biura. Z badań przeprowadzonych w marcu przez Konfederację Lewiatan wynika, że aż 88% firm zdecydowało się  na przejście w tryb pracy zdalnej. 

Co musisz wziąć pod uwagę, nim Twoi podwładni zaczną pracę w formie home office?

  • Wyposaż ich w służbowy, dobrze zabezpieczony sprzęt (laptop, telefon, tablet) i daj dostęp do niezbędnych systemów.
  • Możesz również wyrazić zgodę na pracę na prywatnym sprzęcie, pamiętając jednak o podstawowych zasadach cyberhigieny.
  • Upewnij się, czy Twoi pracownicy mają dostęp do bezpiecznej sieci WI-FI.
  • Ustal sposób komunikowania się ze swoją załogą  (maile, telefony, Skype).
  • Korzystaj z zaawansowanych narzędzi do pracy zdalnej jakie – często za darmo – udostępniają Google, Microsoft czy Cisco. 

2. Postaw na nowe rozwiązania

Pandemia wygenerowała nowe problemy oraz zweryfikowała wiele naszych potrzeb i celów. Jeżeli Twoja firma ma nadal sprawnie działać, musisz dokonać analizy oczekiwań swoich klientów, współpracowników, przełożonych, słowem – wszystkich, którzy są zaangażowani w Twój biznes. Wypracowane dotąd rozwiązania to za mało, aby sprawnie realizować cele i utrzymać firmę na rynku? Skorzystaj zatem z nowych pomysłów, które dostosujesz do realiów swojego interesu.

Wielu przedsiębiorców postawiło w ostatnim czasie np. na:

  • aktywną sprzedaż voucherów na świadczone usługi,
  • dostawę pod drzwi klienta,
  • newslettery z informacjami o bonusach czy rabatach,
  • większe zaangażowanie w media społecznościowe, zwłaszcza FB (transmisje online, Marketplace),
  • wizyty i porady online. 

3. Skorzystaj z dobrodziejstw e-podpisu

Skutki wybuchu pandemii odczuwamy również w naszej firmie. Od kilku tygodni zgłasza się do nas rekordowa liczba klientów, właśnie po to, by dzięki e-podpisowi nie zawieszać działalności i realizować swoje zadania. Obserwujemy, że pracę do domu przeniosło wiele różnych branż, a nawet kadra zarządzająca. Dzięki dostępowi do szybkiego Internetu oraz rozmaitych programów i aplikacji wykonywanie zawodowych obowiązków z domowego biura jest jak najbardziej możliwe. 

Niestety, nie każde firmowe ustalenie można potwierdzić wysłaniem maila czy SMS-a. Aby Twoja firma mogła w pełni funkcjonować, potrzebujesz narzędzia, które umożliwi Ci podejmowanie wiążących decyzji.

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest właśnie takim rozwiązaniem. Ułatwia działanie firmy w trudnych czasach, kiedy zespół Twoich pracowników jest rozproszony, a Ty nie masz możliwości spotkać się twarzą w twarz z Twoimi kontrahentami.

4. Bądź blisko swoich klientów

Dołóż wszelkich starań, aby pokazać otoczeniu, co dzieje się w Twojej firmie, jakie działania podejmujesz i jak starasz się sprostać obecnym realiom. Informuj o zmianach i udogodnieniach, które wprowadzasz, a przede wszystkim o tym, że jesteś nadal aktywny i obsługujesz klientów. Do tego celu wykorzystaj media społecznościowe – w lokalnych grupach facebookowych na pewno znajdziesz osoby, które będą zainteresowane Twoją ofertą. 

To dobry moment, aby zadbać o zawartość swojej strony www, pomyśleć o wizytówce w Google Moja Firma czy… zainwestować w reklamę. Jak mówi stara zasada: „When times are good, you should advertise. When times are bad you must advertise” (w dobrych czasach powinieneś się reklamować, w złych – musisz).

5. Proś o pomoc

Do czasu ogłoszenia pandemii Twoja firma radziła sobie doskonale, a Ty czerpałeś satysfakcję ze swojej pracy oraz własnej niezależności i skuteczności. Doskonale, sytuacja się jednak zmieniła i nie jest to Twoja wina. Dlatego przełam swoje opory i sięgaj po pomoc – do państwa, miasta czy wszelkich instytucji, które mogą Cię wesprzeć. 

Negocjuj z kontrahentami, aby zgodzili się na odroczenie płatności i zachęcaj klientów, aby korzystali z Twoich produktów czy usług. Bazując na swojej reputacji, którą budowałeś/aś latami i lojalności swojego biznesowego otoczenia, możesz odegnać od firmy widmo bankructwa czy zwolnień. 

Zdaj test na przedsiębiorczość

Jeśli kwalifikowany podpis elektroniczny jest dla Ciebie lub Twojego zespołu jedną wielką niewiadomą to… Czas najwyższy z tym skończyć! Obecna sytuacja to dobry pretekst, aby usprawnić swój warsztat pracy i wprowadzić narzędzia, które pomogą Ci lepiej zarządzać biznesem. 

Zdaj test na przedsiębiorczość, wykorzystaj czas pandemii do przyspieszenia swojego biznesu. Kliknij i dowiedz się więcej o podpisie elektronicznym: https://esign.pl/podpis-elektroniczny/.