Dlaczego potrzebujesz kwalifikowanego podpisu elektronicznego w zamówieniach publicznych?
- Od dn. 18.10.2018r. postępowania w sprawie zamówień publicznych prowadzone są w formie elektronicznej.
- Oznacza, to że jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem zamówień publicznych musisz złożyć swoją ofertę w formie elektronicznej.
- Prawo zamówień publicznych oraz akty wykonawcze do ustawy wymagają, aby dokumenty składane w postępowaniu opatrzone zostały kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi przez osoby uprawnione do reprezentowania firmy.
Zasady prowadzenia postępowań na usługi społeczne – stan prawny
Najważniejsze informacje
- Dnia 18 kwietnia 2017 r. zamawiający zostali zobowiązani do korzystania z komunikacji elektronicznej przy udzielaniu zamówień publicznych.
- Od 18 kwietnia 2018 r. wszyscy zamawiający mają ustawowy obowiązek przyjmować Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ), a także oferty i wnioski w wersji elektronicznej.
Jakie zmiany dla wykonawców?
Lista obowiązków
Od 18 kwietnia 2018 r. wykonawcy nie posiadający kwalifikowanego e-podpisu nie mogą uczestniczyć w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Dzieje się tak, ponieważ ustawa nakłada na wykonawcę obowiązek podpisywania ofert kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Do obowiązków wykonawcy należy:
- Uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego dla osoby/osób, które będą podpisywały JEDZ.
- Zakup oprogramowania szyfrującego, spełniającego wymogi Specyfikacji Indywidualnych Warunków Zamówienia (SIWZ).
- Sporządzenie i podpisanie zamówienia zgodnie z zasadami wskazanymi w specyfikacji, a następnie doręczenie go zamawiającemu – również w określony przez SIWZ sposób.
Jakie zmiany dla zamawiajacych?
Do obowiązków zamawiającego należy:
- Przygotowanie zapisów SIWZ dotyczących sposobu przekazywania elektronicznego JEDZ.
- Uzyskanie oprogramowania umożliwiającego odszyfrowanie JEDZ.
- Uzyskanie oprogramowania umożliwiającego weryfikację dokumentów JEDZ podpisywanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Forma i sposób złożenia oferty
Forma i sposób złożenia ofert są każdorazowo określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Pamiętaj, nie ma jednej uniwersalnej procedury, to zamawiający decyduje o warunkach składania ofert.
- Znajdź w SIWZ informację, jaką drogą powinna być złożona Twoja oferta. Istnieją różne portale umożliwiające elektroniczne złożenie oferty – zamawiający ma prawo do wskazania swojego rozwiązania.
- Podpisanie oferty wymaga e-podpisu. Upewnij się, czy potrafisz go obsłużyć.
- Sprawdź, czy podmioty, których oświadczenia będą Ci potrzebne dysponują podpisem elektronicznym.
- Wypełnione, podpisane, spakowane i zaszyfrowane oferty prześlij we wskazany sposób do zamawiającego.
Najczęstsze błędy techniczne przy składaniu ofert i weryfikacji dokumentów
Najczęściej pojawiający się problem dotyczy samego otwierania ofert: wielu z nich nie daje się w ogóle pobrać albo odszyfrować. Powodem są błędy popełniane przez wykonawców, np. podwójne szyfrowanie ofert. Inne pomyłki to m.in.: użycie klucza publicznego z niewłaściwego postępowania czy podpisanie kwalifikowanym podpisem elektronicznym formularza służącego do przesyłania oferty, a nie samej oferty. Przystępując do złożenia oferty upewnij się, że znasz procedury i rozumiesz zawarte w nich polecenia.
- Urząd Zamówień Publicznych sukcesywnie wprowadza do systemu zmiany mające usprawnić jego pracę i zautomatyzować jego działanie. Ma to zapobiec sygnalizowanym przez zamawiających i wykonawców błędom technicznym.
Jak wygląda podpisywanie oferty podpisem elektronicznym?
Skrócona instrukcja
Kwalifikowany podpis elektroniczny wymaga użycia specjalnej karty kryptograficznej, która zawiera dane konieczne do złożenia podpisu, a także oprogramowania dostarczanego przez dostawcę e-podpisu.
Jak przebiega procedura podpisu?
- Wybierasz jeden lub wszystkie pliki (istnieje możliwość podpisania jednocześnie wszystkich dokumentów do złożenia w przetargu),
- Klikasz ikonkę uruchamiającą procedurę e-podpisu,
- Podajesz PIN, który wybrałeś dla swojego podpisu elektronicznego,
- Otrzymujesz komunikat z informacją, że procedura podpisu zakończyła się powodzeniem,
- Możesz również osobiście sprawdzić, czy dokumenty zostały poprawnie podpisane.
Zobacz, jak łatwo podpisywać dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym SmartSign:
10 Najważniejszych pytań
Podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych
- Czy mogę upoważnić kompetentną osobę do korzystania z mojego podpisu?
- W jaki sposób mogę zweryfikować podpis elektroniczny?
- Kliknij poniżej i poznaj odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące funkcji podpisu elektronicznego w zamówieniach publicznych
Poznaj odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Jeśli masz jeszcze jakiekolwiek pytania na temat kwalifikowanego podpisu elektronicznego w zamówieniach publicznych, lub nie wiesz, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Ciebie, to zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z naszymi konsultantami. Dostosujemy ofertę do Twoich indywidualnych potrzeb.