W 2001 r., gdy wprowadzano pierwsze regulacje prawne, elektroniczny podpis był głosem przyszłości, nowinką technologiczną traktowaną ze sporą dozą nieufności i dystansu. Jednak w związku z szybkim rozwojem technologicznym, stał się faktycznie obecny w codziennym i jest coraz chętniej wykorzystywanym narzędziem.
Najwięcej korzyści zastosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego przyniosło przedsiębiorcom. Natomiast z uwagi na to, że elektronizacja usług i procesów jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej na najbliższe lata, to możemy zakładać, że zasięg funkcjonowania e-podpisu będzie się tylko rozszerzał i wkraczał w kolejne sfery naszego życia.
Dzisiaj kwalifikowany elektroniczny podpis ma już ponad 40 zastosowań w kilku obszarach, które podzieliśmy następująco:
- Biznes,
- Urzędy i administracja,
- Sądownictwo i więzięnnictwo,
- Służba zdrowia,
- Pozostałe obszary.
Zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi zastosowaniami. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wykorzystujesz 100% możliwości swojego podpisu kwalifikowanego.
Oto obszary, gdzie można zastosować elektroniczny podpis:
1. Podpisywanie umów cywilno-prawnych i bezpieczna wysyłka ich drogą elektroniczną (brak ryzyka podrobienia podpisu).
- Podpisywanie umów i zapewnienie im autentyczności w komunikacji drogą internetową.
- Rekomendujemy, aby umowy zapisywać jako plik PDF i te pliki podpisywać podpisem kwalifikowanym
2. E-akta
Od 1 stycznia 2019 roku pracodawca może przechowywać akta pracownicze w formie elektronicznej. Dokumenty takie jak np. kontrakt menedżerski, umowa zlecenie, umowa o dzieło, umowa o pracę, regulamin wynagradzania, regulamin premiowania, wniosek urlopowy, rozliczenie delegacji mogą być podpisywane podpisem elektronicznym.
3. Platforma EFO
Składanie ofert w przetargach prowadzonych przez Polską Grupę Górniczą S.A.
4. Zapisy na akcje spółek w postaci elektronicznej
Zapis na akcje w postaci elektronicznej wymaga wypełnienia formularza udostępnionego w systemie teleinformatycznym oraz opatrzenia kwalifikowanym
podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, pod rygorem nieważności zapisu.
Podpis kwalifikowany jest jedyną łatwo dostępną metodą dla cudzoziemców, którzy chcieliby zainwestować w polskie spółki.
5. Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
Płatnik składek (np. przedsiębiorcy):
- Korzystanie z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. można zgłosić
pracownika do ubezpieczeń, wypełnić i przekazać dokumenty rozliczeniowe
z wykorzystaniem danych z bazy ZUS, - Dla przedsiębiorców turystycznych i organizacji pożytku publicznego możliwość,
oświadczenia w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny (PBT).
Osoby ubezpieczone (np. pracownicy):
- Możliwość sprawdzenia danych zapisanych na koncie w ZUS,
- Dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego,
- Informacje o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Świadczeniobiorcy
- Dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS
lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS, - Rezerwacja wizyty. PUE podpowie adres jednostki ZUS zgodnej z adresem zamieszkania,
- Możliwość złożenia wniosku o zmianę swoich danych.
6. Urząd Skarbowy – eDeklaracje
Wysyłka deklaracji do Urzędu Skarbowego (Od 1 stycznia 2015 r. każdy podmiot zatrudniający więcej niż 5 pracowników jest zobowiązany do składania deklaracji CIT-8, PIT-11 i IFT-2 wyłącznie przez Internet).
7. Aukcje i przetargi elektroniczne
- Branie udziału w aukcjach i przetargach,
- Składanie wniosków,
- Pełna komunikacja elektroniczna (zgodnie z JEDZ, czyli Jednolity Europejski Dokument Zamówienia obowiązkowy od października 2018).
Platformy przetargowe:
- http://przetargi.xtrade.pl/
- http://www.soldea.pl/
- http://platforma.eb2b.com.pl/auction
- http://platformazakupowa.pl/
- http://www.e-przetarg.pl/
8. PARP – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Możliwość składania wniosków o dotację unijną.
9. RODO
Zawiadomienie o wyznaczeniu Inspektora Ochrony Danych Osobowych
10. KRS – Portal S24
- Zakładanie spółek prawa handlowego,
- Edycja danych spółki,
- Składanie sprawozdań finansowych spółki.
11. CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej)
- Założenie Działalności Gospodarczej,
- Edycja danych,
- Zawieszenie działalności,
- Likwidacja działalności.
12. Wystawianie faktur w formie elektronicznej
Elektroniczny podpis umożliwia w pełni legalnie i bezpiecznie wystawiać faktury w formie elektronicznej. Podpis wymaga synchronizacji z Twoim systemem fakturowym.
13. Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO
Wpis do BDO zobowiązane są wykonać podmioty, które:
- wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów;
- wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary,opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, którzy wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów;
14. Krajowa Izba Odwoławcza – KIO
Składanie formularzy do KIO (Krajowej Izby Odwoławczej)
15. Platforma ePUAP
Uzyskanie szybkiego dostępu do systemu e-PUAP dzięki zastosowaniu podpisu elektronicznego do potwierdzenia
16. UODO – Urząd Ochrony Danych Osobowych
- Wyznaczenie, zmiana danych, odwołanie inspektora ochrony danych osobowych,
- Zgłaszanie drogą elektroniczną zbiorów danych osobowych do Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO),
- Składanie wniosków do UODO.
17. Usługi Elektroniczne Publicznych Służb Zatrudnienia
- Możliwość zgłoszenia oświadczenia o zatrudnieniu cudzoziemca,
- Złożenie wniosku o pozwolenie na pracę stałą lub sezonową dla cudzoziemca.
18. GIIF – Generalny Inspektorat Informacji Kredytowej
Podpisywanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF).
Zgodnie z obowiązkiem możliwość przesłania do GIIF informacji o transakcjach, których wartość przekracza 15 000 euro, lub takich, co do których okoliczności wskazują, że środki służące do ich przeprowadzenia mogą pochodzi z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.
19. Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych
- Możliwość składania elektronicznych deklaracji celnych,
- Możliwość składania wniosku o otrzymanie znaków akcyzy (e-banderole).
20. Portal Podatkowy
- Wysyłka JPK_VAT,
- Przejdź do portalu,
- Rozliczanie podatku PIT i CIT, Rozliczanie akcyzy.
21. e-PFRON2 – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Składanie deklaracji i informacji na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
22. Portal Obywatel.gov.pl
Możliwość sprawdzenia:
- czy dowód osobisty, paszport jest gotowy,
- punkty karne,
- rejestracja i wyrejestrowanie pojazdu,
- zaświadczenia i odpisy,
- sprawy w urzędzie stanu cywilnego i wiele innych.
23. Oficjalna rządowa aplikacja do składania wniosków w procesie budowlanym
- zgłoszenie robót budowlanych,
- zgłoszenie rozbiórki,
- wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę,
- wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,
- zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych,
- zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
24. Prace geodezyjne
Systemy różnią się w zależności od powiatu.
- zgłoszenie prac geodezyjnych składane przez wykonawcę prac geodezyjnych do starosty
oraz Głównemu Geodecie Kraju, - operat techniczny,
- mapy do celów prawnych,
- mapy do celów projektowych.
25. Portal Emp@tia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki społecznej
Wszystkie wnioski o świadczenia wychowawcze, rodzinne, alimentacyjne, dot. pomocy społecznej i opieki nad dziećmi
Obszar świadczenia wychowawcze
Wniosek o ustalenie prawa do Świadczenia Wychowawczego – SW-1 (500+),
Wniosek o ustalenie prawa do Świadczenia Dobry Start – SDS-1 (300+, wyprawka+).
Obszar Świadczenia Rodzinne
Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego – SR-1,
Wniosek o ustalenie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka – SR-2 (becikowe),
Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego – SR-3,
Wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego – SR-4,
Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego – SR-5,
Wniosek o ustalenie prawa do dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka dla osób,
które otrzymywały do dnia 1 maja 2004 r. ustalone na siebie świadczenie na podstawie ustawy
z dnia 18 lipca 1974 r. o funduszu alimentacyjnym (dz. u. z 1991 r. nr 45, poz. 200, z późn. zm.),
Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia rodzicielskiego – SR-7,
Wniosek o ustalenie prawa do jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się dziecka, u którego
zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu,
które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu – SR-8 (za życiem).
Obszar Karta Dużej Rodziny
Wniosek o ustalenie prawa do Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny – systemu zniżek dla rodzin wielodzietnych – KDR.
Obszar Fundusz Alimentacyjny
Wniosek o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego – FA-1.
Obszar Pomoc Społeczna
Wniosek o przyznanie pomocy społecznej – PS-1,
Powiadomienie o zmianie sytuacji życiowej – PS-2,
Informacja o potrzebie przyznania pomocy społecznej innej osobie/rodzinie – PS-3.
Obszar Opieka nad dzieckiem do lat 3
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów – RKZ-1,
Informacja o zmianie danych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub wykazie dziennych opiekunów – RKZ-2,
Wniosek o wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykreślenie z wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających – RKZ-3.
Turnusy rehabilitacyjne – rejestry
Wniosek o wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych, w których uczestniczą osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania ze środków państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych – ON-1,
Wniosek o wpis do rejestru ośrodków, w których mogą odbywa się turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych korzystających z dofinansowania państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych – ON-2.
Wnioski międzyobszarowe
Wniosek o wydanie zaświadczenia o udzielonej pomocy – ZS-1,
Wniosek o umorzenie należności (w części lub w całości), rozłożenie na raty spłaty należności,
odroczenie terminu płatności, zwolnienie lub zmniejszenie odpłatności (w związku z nienależnymi świadczeniami lub świadczeniami realizowanymi odpłatnie) – ZS-2,
Zgłoszenie nieprawidłowości do jednostki terenowej – ZS-3,
Wniosek o zmianę decyzji lub postanowienia – ZS-4
26. eGO – Profil Zaufany
Dzięki podpisowi elektronicznemu możesz wyrobić bezpłatny
Profil Zaufany przez Internet, bez wychodzenia z domu czy biura.
27. Zaświadczenia o przebiegu lub ukończeniu studiów
Takie zaświadczenie może się przydać, na przykład kiedy chcesz wziąć kredyt studencki lub otworzyć przewód doktorski. Sprawdź, jak uzyskać takie zaświadczenie.
28. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – CRBR
CRBR gromadzi i przetwarza informacje o osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką, zwanych beneficjentami rzeczywistymi.
29. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG)
Utworzenie konta elektronicznego w serwisie UFG umożliwia:
- otrzymanie zaświadczenia o bezwypadkowej historii ubezpieczenia,
- zgłoszenie kolizji,
- weryfikację czy sprawca wypadku posiada ważne OC,
- prześledzenie własnej historii ubezpieczenia OC w bazie danych,