Procedura podpisywania elektronicznie dokumentów wymaga wpisania kodu PIN – tak naprawdę od jego poprawnego wpisania zależy, czy dokument zostanie podpisany i zyska moc prawną. Z tego też powodu bardzo ważne jest, aby kod PIN był znany jedynie właścicielowi e-podpisu.
W dzisiejszym wpisie omawiamy najważniejsze zagadnienia związane z kodem PIN, zarówno w mobilnym podpisie elektronicznym SimplySign, który działa w tzw. w chmurze, jak i w podpisie elektronicznym na czytniku, który występuje w wersji Certum Mini i Certum Standard.

Do czego służy kod PIN w podpisie elektronicznym?

Kod PIN jest bardzo ważnym, nieodłącznym elementem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, bo podając go podczas elektronicznego podpisywania, nadajesz moc prawną dokumentowi, który podpisujesz. PIN powinien mieć długość od 6 do 8 cyfr – niedozwolone są inne znaki.
Możemy to porównać do kodu PIN Twojej karty płatniczej. Znajomość go pozwala na nieograniczony dostęp do środków na Twoim rachunku bankowym, czy karcie kredytowej i podobnie jest z e-podpisem. Osoba znająca Twój PIN otrzymuje moc prawną podpisywania dokumentów w Twoim imieniu. Dlatego tak bardzo istotne jest, aby kod PIN znał tylko jego właściciel. Niedopuszczalne jest zapisywanie kodu PIN na czytniku lub smartfonie.

Zapomniałem kodu PIN podpisu elektronicznego – co robić?

Przede wszystkim – nie panikuj. Jeśli po trzykrotnym błędnym podaniu kodu PIN zablokowałeś swoją kartę, możesz ją z łatwością odblokować, ale potrzebujesz do tego kodu PUK – jest to kod, który nadałeś podczas aktywacji podpisu elektronicznego.
Poniżej prezentujemy czynności, dzięki którym odblokujesz kod PIN, zarówno dla podpisu mobilnego SimplySign, jak i do podpisu na czytniku Certum Mini lub Certum Standard.

Aby odblokować kod PIN dla podpisu mobilnego SimplySign:

1. Przygotuj kod PUK i zaloguj się do swojego konta pod adresem https://cloudsign.webnotarius.pl/ccm/welcome

2. Logując się, podaj adres e-mail oraz token, który wygenerujesz w aplikacji SimplySign na telefonie.

3. Po zalogowaniu do konta, w podglądzie wirtualnych kart kliknij Menu karty i wybierz opcję Zresetuj numer PIN.

 

4. Wprowadź kod PUK*, który nadałeś w trakcie akceptacji wydawanego certyfikatu, a następnie wprowadź nowy kod PIN i kliknij Zapisz.

*UWAGA: Masz tylko 3 próby wprowadzenia kodu PUK, jeśli się pomylisz, karta zostanie zablokowana na stałe i nie będzie odwrotu jej odblokowania!


5. W prawym górnym rogu otrzymasz potwierdzenie Zakończono zadanie sukcesem, a dostęp do Twojego certyfikatu został przywrócony.

Jeżeli powyższe kroki nie działają i nadal masz problem ze swoim e-podpisem, skontaktuj się z naszą pomocą techniczną pod nr telefonu 22 602 23 58.

Aby odblokować kod PIN dla podpisu kwalifkowanego Certum Mini i Certum Standard przeprowadź następujące czynności:

  1. Przygotuj kod PUK oraz upewnij się, że masz zainstalowany program ProCertum Card manager. Jeżeli go nie posiadasz, pobierz stąd, wybierając odpowiedni system operacyjny: https://esign.pl/oprogramowanie-do-podpisu-elektronicznego, a następnie zainstaluj na komputerze.