Elektronizacja zamówień publicznych
UPDATE 22.07.2021
Od 2018 r. dokumenty dotyczące przetargów obligatoryjnie muszą być podpisane elektronicznie.
Kwalifikowany podpis elektroniczny jest optymalnym rozwiązaniem- akceptowany przy wszelkich rodzajach przetargów.
Jako przedsiębiorca na pewno zauważyłeś, że w ostatnich miesiącach sporo się zmienia w pod względem wdrażania śmiałych rozwiązań elektronicznych w polskich urzędach. Przykładem może być, chociażby plik JPK, o którym niedawno pisaliśmy. Jednakże wielkimi krokami nadciąga kolejna i bardzo duża zmiana.
Już 18 października 2018 roku pełną moc prawną zyskuje ustawa, która całkowicie elektronizuje proces zamówień publicznych. To kolejny krok w stronę automatyzacji oraz polepszenia komunikacji pomiędzy zlecającymi a wykonawcami.
Nie jest to zupełna nowość, ponieważ cały proces elektronizacji jest dwuetapowy. Pierwsze wdrożenie ustawy odbyło się 18 kwietnia 2017 roku, aczkolwiek do tej pory działała ona tylko częściowo i dotyczy centralnych zamawiających.
Jak będzie przebiegało wprowadzanie zmian? – najważniejsze daty
Zgodnie z tym, co napisaliśmy wyżej, pierwszy z etapów elektronizacji nastąpił w kwietniu 2017 roku, kiedy to ustawa objęła centralnych zamawiających. Natomiast najważniejszy przełom w kwestii elektronizacji zamówień publicznych nastąpi 18 kwietnia oraz 18 października 2018 roku.
Od kwietnia 2018 będzie obowiązywało składanie Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówień (JEDZ) w formie elektronicznej. JEDZ jako formuła nie jest nowa, ale do tej pory składało się je wyłącznie pisemnie. W październiku natomiast nastąpi już absolutna elektronizacja komunikacji i będzie obowiązywała wszystkich zamawiających, bez wyjątków.
Nowe zasady — co musisz wiedzieć?
Nowelizacja ustawy zakłada odrzucenie formy pisemnej komunikacji, na rzecz kanałów elektronicznych. Za takie, na podstawie ustawy z 18 lipca 2002 roku, uważa się faks oraz pocztę elektroniczną.
Ważne jest to, że strona zamawiająca nie będzie miała możliwości dyskryminowania żadnego z wykonawców podczas procesu składania ofert, np. poprzez ograniczenie narzędzi komunikacji do takich, które nie są powszechnie dostępne lub niekompatybilne z powszechnie używanymi rozwiązaniami.
Co konkretnie się zmieni po 18 października 2018?
- Nastąpi pełna elektronizacja zamówień publicznych.
- Złożenie oferty oraz niezbędnych wniosków będzie wymagało potwierdzenia poprzez bezpieczny podpis elektroniczny. Jest to obowiązek pod rygorem uznania oferty za nieważną.
- Każde ogłoszenie ma być publikowane w Biuletynie Zamówień, natomiast w przypadku ogłoszeń powyżej progów UE w Dzienniku Urzędowym UE.
- Wymiana informacji, jak i sama komunikacja pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami ma odbywać się przy pomocy narzędzi elektronicznych za sprawą profilu nabywcy.
- W planach jest również wdrożenie platformy e-zamówień.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co dokładnie się zmienia i jak się do tego przygotować, to śmiało skontaktuj się z nami. Nasi eksperci doradzą oraz odpowiedzą na wszystkie pytania dotyczące elektronizacji zamówień publicznych.
Warto zainteresować się tym jak najszybciej, tym bardziej, jeśli temat bezpośrednio dotyczy Ciebie.
Infolinia: +48 699 585 770
Zachęcamy także do kontaktu mailowego pod adresem: biuro@esign.pl