//W jakich sytuacjach podpis elektroniczny uratuje Ci życie?

W jakich sytuacjach podpis elektroniczny uratuje Ci życie?

Wyobraź sobie, że masz załatwić urzędową sprawę, od której zależy, czy Twoje dzieci dostaną coś lepszego, niż suchy chleb na śniadanie. Umiałbyś im spojrzeć w oczy i wytłumaczyć, że kolejny raz jedzą parówki, zamiast porządnego obiadu, bo odpowiednio wcześniej nie złożyłeś wniosku o 500+? W sytuacji, kiedy Twoja płynność finansowa nie jest najlepsza, każda forma pomocy będzie więc na wagę złota.

A może ucieszy Cię wezwanie do zapłaty mandatu z urzędu skarbowego za niezłożoną deklarację roczną? O ile z każdym możesz się dogadać, tak, jeśli trafisz na tę biurokratyczną ścianę, to zapomnij o jakichkolwiek ugodach. Mandaty od naczelnika skarbówki zaczynają się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy – tam nikt nie przejmie się Twoją gorszą sytuacją materialną, bo “przepis to przepis”.

Wiemy, że niektórym na samą myśl o wizycie w urzędzie od razu włos się jeży na głowie, a ciśnienie skacze przynajmniej do 200. Długie kolejki i niezbyt mili urzędnicy — to niestety codzienność w takich miejscach.

Godziny pracy urzędu też nie pomagają. Zazwyczaj pokrywają się z godzinami pracy w większości miejsc pracy. I niby teoretycznie każdy może wziąć wolne, czy wyjść wcześniej, ale praktyka pokazuje, że jest zupełnie inaczej. W wielu firmach pracownik ma niewiele do powiedzenia i wręcz musi błagać szefa, aby ten łaskawie pozwolił na załatwienie swoich spraw. To upokarzające i również ma wpływ na to, że ostatecznie czeka się na ten odpowiedni moment, a terminy składania dokumentów zbliżają się nieubłaganie.

Przypomnij sobie, ile razy w życiu odwlekałeś złożenie ważnych dokumentów na ostatnią chwilę, aby potem gnać przez miasto, prosząc w duchu o to, żeby urząd był jeszcze czynny? Niestety, nie zawsze się to udaje, a brak złożonych dokumentów zazwyczaj ma przykre konsekwencje.

Jeszcze do niedawna niewiele można było z tym zrobić. Każdy się irytował, odwlekał, ale i tak w końcu lądował w kolejce z numerkiem w ręku, spoglądając nerwowo na zegarek.

Co takiego się zmieniło? Nie, urzędy nadal rządzą się swoimi zasadami. Jest jednak pewien sposób, który pozwala załatwić wiele spraw bez konieczności wychodzenia z domu, proszenia o wolne w pracy, czy tracenia nerwów w długich kolejkach — podpis elektroniczny.

Podpis elektroniczny – nie tylko do spraw firmowych

Być może zdarzyło Ci się słyszeć, że podpis elektroniczny przeznaczony jest wyłącznie do załatwienia spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nic bardziej mylnego.

Każdy posiadacz podpisu elektronicznego jest w stanie bez problemu załatwić wiele prywatnych spraw urzędowych całkowicie online.

Tylko pomyśl. Gdy inni przebijają się przez kilometry korków, a potem jeszcze wyczekują w urzędzie na swoją kolej, Ty robisz sobie kawę i za pomocą zaledwie kilku kliknięć wysyłasz niezbędne dokumenty — siedząc w ciepłych kapciach przed komputerem i dziękując w duchu za uwolnienie od urzędniczej katorgi.

Podpis elektroniczny to jednak nie tylko wygoda.

Jakie sprawy urzędowe załatwisz z podpisem elektronicznym?

Dzięki podpisowi elektronicznemu możesz złożyć przez internet wnioski dotyczące takich spraw, jak m.in.:

  • wyprawka+
  • 500+
  • wyrobienie dowodu osobistego
  • wyrobienie prawa jazdy

Zwrot podatku za roczne zeznanie podatkowe również występuje szybciej, jeśli dokumenty są wysłane elektronicznie oraz w możliwie jak najwcześniejszym terminie.

Jak wygląda składanie wniosku o wydanie prawa jazdy z podpisem elektronicznym?

Żeby pokazać Ci, jak łatwo możesz wykorzystać podpis elektroniczny do załatwienia niektórych spraw, posłużymy się przykładem składania wniosku o wydanie nowego dowodu osobistego.

Proces wygląda następująco:

  1. Wejdź na stronę usługi: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/sprawy-obywatelskie/najczesciej-zalatwiane-sprawy/wnioskowanie-o-wydanie-dowodu-osobistego-2
  2. Wybierz przycisk „Załatw sprawę”.
  3. Zaloguj się na swoje konto na platformie ePUAP.
  4. Wybierz dowolny urząd gminy, w którym złożysz wniosek i później odbierzesz gotowy dowód.
  5. Wypełnij formularz i dołącz zdjęcie.
  6. Podpisz pismo i wyślij formularz.
  7. Po 30 dniach odbierz dowód w Urzędzie. Przy odbiorze okaż aktualny dowód osobisty lub paszport.

To wszystko. Prawda, że proste?

Jak otrzymać swój bezpieczny podpis elektroniczny? Jeśli chcesz zacząć korzystać z takich udogodnień i przestać w końcu tracić czas na bezproduktywne krążenie po urzędach, to koniecznie umów się na bezpłatne konsultacje z naszym specjalistą. Dokładnie wyjaśni Ci wszystkie kwestie związane z wyrobieniem podpisu elektronicznego oraz krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces.

2019-11-14T17:35:32+01:00